.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رکورد تولید گاز در ایران شکسته شد

میزان تولید گاز طبیعی ایران صبح امروز شنبه 10 میلیون متر مکعب افزایش یافت و به حجم بی سابقه 460 میلیون مترمکعب رسید.
به گزارش شمال نيوز و به نقل از واحد مرکزی خبر غلامحسین نوذری پس از سخنرانی در همایش چالش ها و فرصت های شرکت های ایرانی در قراردادهای نفت و گاز، ‌در جمع خبرنگاران گفت:این حجم افزایش تولید گاز، به شبکه شمال و غرب کشور تزریق شد.

وی افزود:امیدواریم با رسیدن این میزان گاز به استان های شمالی و غربی کشور، بخشی از مشکل موجود رفع شود. وزیر نفت درباره سفر دیروز رییس جمهور به استان مازندران گفت:این سفر در چارچوب بررسی مشکلات مردم استان های شمالی کشور از نزدیک و اقداماتی که باید برای حل مشکل گاز استانهای شمالی و غربی اجرا شود صورت گرفت.

نوذری با اشاره به فرارسیدن موج دوم سرما در کشور گفت:به صرفه جویی قطعی نیاز است و مردم عزیز باید توجه کنند که خاموش کردن یک بخاری، به معنای روشن شدن یک بخاری در مناطق سردسیر کشور است. وزیر نفت با بیان این که همه تدابیر لازم را در این زمینه به کار برده ایم افزود: هم اکنون همه ظرفیت تامین گاز کشور از جمله پالایشگاه ها، شبکه انتقال و سیستم های تقویت فشار گاز کشور به طور کامل به کار گرفته شده است و هیچ مشکل عملیاتی نداریم، ‌اگر چه با محدودیت هایی در شبکه گازرسانی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات موجود در زمینه گاز رسانی، طرح های کوتاه مدت و بلند مدتی داریم گفت: اصلاح خط انتقال گاز به قائمشهر از طرح های کوتاه مدتی بود که در همین چند روز صورت گرفت و امروز صبح به من گزارش شد که وضع فشار گاز این منطقه بهبود یافته است. نوذری افزود: کارهای بزرگتری هم در دست داریم که از آن جمله می توان به احداث خط انتقال گاز از پارچین تهران به مشهد اشاره کرد که از آن خطی به طول 100 کیلومتر و قطر 40 اینچ برای استان های شمالی کشور منشعب می شود.

 وی گفت: طرحی هم برای انتقال گاز از ساوه به همدان، بیجار و میاندوآب و رفع مشکل مردم این مناطق در دست داریم. وزیر نفت با بیان این که برخی استان های کشور در استفاده از گاز، همچنان مشکل دارند اضافه کرد: برای تامین گازمایع و نفت سفید این استان ها پیش بینی هایی شده و در این استان ها بسیاری از سیستم ها از جمله نانوایی ها دو گانه سوز شده است.

نوذری ابراز امیدواری کرد که با قدری تغییر دما در هوای کشور و به ویژه در منازل، گاز بیشتری برای سرشاخه های شبکه سراسری گاز کشور تامین کنیم. وزیر نفت گفت: تغییر دما در منازل، در مقایسه با تغییر دما در هوای کشور‌ نقش بیشتری در کاهش مصرف گاز کشور دارد. وزیر نفت گفت:شدت، دوام و گستردگی سرما و افزایش مصرف گاز در زمستان امسال ،علت اصلی وقوع برخی مشکلات برای تامین گاز مردم بخشی از استان های شمالی و غربی کشور است .

غلامحسین نوذری با بیان اینکه ما از تابستان امسال همه تدابیر را برای تامین گاز زمستان پیش بینی کرده بودیم گفت:ما از همه امکانات برای رفع مشکل استفاده کرده ایم و اگر شرایط مانند سالهای گذشته بود ، قطعا برای تامین گاز هیچ مشکلی نداشتیم. وی افزود: مصرف امروز گازطبیعی کشور، نود میلیون مترمکعب از روز مشابه سال گذشته بیشتر است. وزیر نفت یادآور شد : در سالهای گذشته تقریبا 9 استان کشور خشکسالی بود ، اما امسال حتی در جنوب کشور نیز برف بارید و دمای هوا به شدت کاهش یافت. وی با بیان اینکه مجموعه دولت از جمله وزارت نفت و استاندران همه تلاش خود را برای رفع مشکل تامین گاز کشور به کار گرفته اند گفت : امیدواریم تا دو سه روز اینده این مشکلات کمتر شود.

نوذری درباره قطع صادرات گاز ترکمنستان به کشورمان گفت: از حدود 450 میلیون مترمکعب مصرف گاز کشور،فقط حدود 23 میلیون مترمکعب آن از طریق واردات از ترکمنستان تامین می شد .

وزیر نفت یادآور شد:دربخش گاز کشور ، به علت داشتن ذخایر عظیم نفت ، در زمان مناسب به سمت افزایش ظرفیتهای تولید نرفته ایم که طرح تسریع این روند را در دست اجرا داریم. وی گفت: در دو هفته اخیر ، سه تصمیم بزرگ در این زمینه گرفته ایم که یکی از این تصمیم ها ، حفاری کردن چاه های کافی گاز در میدانهای موجود و در دست تولید، به منظور برداشت گاز بیشتر از این میدان هاست. نوذری افزود: دستور توسعه بخشهای بالادستی و پایین دستی میدان جدید گاز شیرین به نام "سفید زاخور" در استان فارس نیز صادر شده است .

 وزیر نفت ابراز امیدواری کرد:سال آینده فازهای 9 و 10 پارس جنوبی هم با ظرفیت تولید حدود 50 میلیون مترمکعب وارد مرحله تولید شود. وی در ادامه با بیان اینکه باید میدان های نفت و گاز کشور را با سرمایه خودمان توسعه دهیم گفت: پیمانکاران داخلی از توان لازم برای مهندسی و اجرای طرح ها برخوردارند اما همواره در بخش تامین مالی با مشکل روبرو می شوند.

وزیر نفت افزود: این امادگی در دولت و مجلس وجود دارد که با تاسیس یک بانک ، سرمایه گذاران وپیمانکاران داخلی را حمایت و اجرای طرح های نفت و گاز کشور تسریع شود ، همانگونه که پیمانکاران خارجی هم از طریق بانک هایشان تامین مالی می شوند. نوذری تاکید کرد : کشور ما این ظرفیت را دارد که با تاسیس بانک صنعت نفت ، اجرای طرح های صنعت نفت را تامین مالی کند. وی افزود: قصد داریم با تاسیس این بانک، فرصتی مناسب برای پیمانکارهای داخلی ایجاد کنیم تا سقف هزینه قرارداد ها را بعد از انجام مناقصه ها نهایی کنیم و خطرپذیری انها را کاهش دهیم.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره مشکل پیش امده در فاز یک پارس جنوبی و در پی ان کاهش تولید گاز این فاز ، این مشکل را مربوط به گذشته دانست و گفت: یک خط لوله انتقال دچار مشکلات عملیاتی شدکه با افزایش تولید از چاه های دیگر ، میزان گازدهی فاز یک زیاد شد و بخش عمده مشکل یاد شده را جبران کرد. نوذری درباره ساخت مخازن ذخیره سازی گازطبیعی در کشور گفت: هم اکنون دو میدان "سراجه" قم و "یورتیشای" ورامین را در دست بررسی و مطالعه داریم . وی افزود: مخزن سراجه قم از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است و طراحی ، مهندسی و انتخاب مشاور برای ان نیز صورت گرفته و احداث چاه های بالادستی ان هم پایان یافته است.

 وزیر نفت مدت ساخت این مخازن را دو سال اعلام کرد وگفت: با احداث این مخازن، مازاد تولید گاز در تابستان ، در این مخازن ذخیره و و در زمان اوج مصرف زمستان وارد شبکه می شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.671 seconds.